Recenze: Marťan

7. 2. 2016

Už delší dobu jsem si chtěla přečíst Marťana, protože jsem viděla film, který jsem si hned zamilovala. Musím říct, že jsem opravdu očekávala od knihy hodně, nakonec mě to dost překvapilo. Je mi ale líto, že jsem film viděla dříve, než jsem si přečetla knihu, protože jsem věděla, jak to skončí.

IMG_2432

Mark Whitney letěl se svou misí Ares 3 na Mars. Mise měla probíhat dva měsíce, nakonec skončila šestým dnem kvůli písečné bouři, která posádku dostihla. Všichni se dostali v pořádku do lodi kromě jednoho člověka Marka Whitneyho. Posádka si myslí, že je mrtví, ale opak je pravdou.

IMG_2440Mark musí přežívat s omezeným množstvím vody a potravin naštěstí je botanik a na Mars si vzal půdu ze země, se kterou chce experimentovat a tak se vrhá na věc. Díky bramborám, které posádka měla na den díkůvzdání, může zkusit, jestli bude první člověk, který vypěstuje brambory na Marsu. Ale potraviny a voda nejsou jediné jeho trápení.


Mezitím na Zemi všichni oplakávají smrt Marka a hlavně posádka je celá na měkko, že ho tam nechala a kvůli nim je mrtví, ale tak to není, posádka ho hledala, ale bohužel nenašla. Mark mezitím doufá, že se ještě někdy shledá se svou rodinou. Naštěstí je co dělat na Marsu a tak na to nemusí moc myslet a večer se buď kouká na seriály, které tam nechala jeho posádka anebo poslouchá disko od své velitelky. Jak to nakonec dopadne, shledá se se svou rodinou nebo zemře na Marsu?


S pravdou ven mě se více líbil film. Možná je to tím, že jsem ho viděla před přečtením knihy anebo jsem měla velká očekávání. Moc mě mrzí, že nebudu psát tak pozitivní recenzi jako jsem do teď o této knize četla.

IMG_2443Začneme obálkou. Moc mě těší, že jsem si mohla vybrat mezi filmovou a klasickou verzí, protože filmová se mi vůbec nelíbí. Myslím si, že by tam nemusel být až tak blízko obličej Matta Damona i když je pravda, že i na této verzi je obličej celkem blízko, ale je z profilu a tak mi to přijde normální. Doufám, že jsem neurazila ty lidi, kterým se filmová obálka líbí, ale jak se říká každému, se líbí něco jiného.


Co se týče samotného příběhu, byl skvěle vymyšlený a moc se mi líbil. Bohužel co se mi vůbec, ale vůbec nelíbilo, byly stránky, kde celé kapitoly jsou popsané technologickými postupy, které Mark na Marsu dělal a to je to mínus na této knize proto se mi líbí více filmové zpracování. Mrzí mě, že spíše převládaly ty postupy než klasický příběh, ale plusem bylo to, když se objevily kapitoly z NASA, které se mi hodně líbily, a konečně jsem si čtení užívala a vždy se těšila, kdy ty kapitoly zase budu číst.

A postavy byly dokonalé. Jak herci ve filmu, tak postavy v knize. U Marka se mi hodně líbilo, že i když je na Marsu, tak si umí udělat z něčeho srandu, vždy byl vtipný v obou zpracování.


Shrnu to takto: Byla to skvělá kniha, i když jsem se u něčeho hodně nudila. Ale stejně si myslím, že byste si ji měli přečíst, buď vám sedne, nebo ne. Co se týče filmu, tak na ten se určitě podívejte, k němu nemám co vytknout.

Weir se narodil v roce 1972 a vyrůstal v Kalifornii. Jeho otec je fyzik, a Weir vyrostl na čtení klasické sci-fi, jako jsou například díla Arthur C. Clarke a Isaac Asimova. V 15 letech začal pracovat jako programátor pro Sandia National Laboratories. Vystudoval informatiku na UC San Diego, i když nepromoval. Pracoval jako programátor pro několik softwarových společností.


Originální název: The Martian
Počet stran: 342
Přeložil: Michal Prokop
Nakladatelství: Euromedia Group - Knižní klub
Rok vydání: 2015

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji knihkupectví megaknihy.cz
Knihu si můžete koupit zde.
Výsledek obrázku pro mega knihy

12 komentářů:

  1. Četla jsem ukázku knihy a ta se mi nelíbila těmi technologickými věcmi, jako tobě.
    Film jsem také viděla a byl úžasný!! Asi se na něj podívám ještě jednou :).

    Povedená recenze :).

    http://knizniblogspot.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. Jsem ráda, že nejsem jediná komu technické postupy vadí. :)

      Vymazat
  2. Knihu mám doma a tento měsíc se na ni chystám :)
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Recenze je velmi dobře napsaná, na čtení mě navnadila, jen zamrzí ty pravopisné chyby, které tam máš - "mrtvý" místo "mrtví", "mně" a "mě", interpunkce ... Pozor na to, prosím, trochu to bije do očí :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tuhle knížku jsem koupila bráchovi pod stromeček, ale jak to tak vidím, asi mu ji zabavím a přečtu si ji sama :D Už jen proto abych se mohla bez výčitek kouknout na film. Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, že se recenze líbila. Nejlepší dárky, které dáváš ostatním jsou ty dárky, které můžeš využít i ty sama a tohle je ten případ snad se ti bude knížka líbit více než mě. :)

      Vymazat
  5. O této knize jsem slyšela. Ale vždy jsem nevěděla jestli si ji mam koupit. A pořád nevím, nebo jestli se nejdříve podívat na film a až potom knížka nebo já nevím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně takové pocity jsem měla i já riskla jsem to, ale bohužel to moc dobře nedopadlo. A tak ti v rozhodování nemůžu moc pomoct jen abys to jako já riskla a uvidí se jestli se ti kniha bude líbit nebo ne. :)

      Vymazat
  6. Tak já to mám přesně opačně, kniha byla výborná a film mě dost zklamal :) Sice jsem taky úplně všem technickým popisům nerozuměla, ale líbilo se mi, jak je to hodně podrobné a uvěřitelné. Ve filmu dali tvůrci logicky přednost příběhu, emocím a bylo to takové moc americké. Jinak za mě obálka taky určitě nefilmová :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady de hezky vidět jaký má každý jiný názor :D A obálka určitě nefilmová. :)

      Vymazat

Mockrát děkuji za přečtení tohoto článku ♥