Recenze: Příběh Edgara Sawtella

27. 6. 2016

Chcete žasnout a brečet u knihy, která v sobě nese velký příběh jednoho skvělého kluka a nespočet psů? Tak tato kniha je právě pro vás. V Levných knihách jsem doposud nenašla takový skvost, jako je tento (díky mami, že jsi ji tam našla). Nikdy jsem nepsala hned do prvního odstavce, jestli se mi kniha líbila nebo ne ale tady musím. Milovníci psů by si tento nádherný příběh měli určitě přečíst. Mně nezbývá nic jiného než vás s tímto skvostem seznámit a trochu vám odhalit co v knize najdete.

Edgar Sawtell se narodil na krásné farmě po boku všemožných psů. Kvůli tomu, že se narodil do rodiny, která cvičí a miluje psy, tak je samozřejmostí, že i on bude milovat jejich čtyřnohé přátele. Bohužel jeho život už od narození není tak idylický jak bychom si představili. Narodil se němí, tudíž se on a jeho rodiče museli naučit znakovat, aby vůbec spolu mohli nějakým způsobem komunikovat. Pro jeho rodiče mamku Trudy a taťku Gara, to samozřejmě nebylo lehké, hlavně kvůli tomu, že dříve měli mít dítě, které bohužel zemřelo hned, jak se narodilo. A teď se sice narodilo zdravé krásné děťátko, ale němé, tak si můžete představit, jaká rána to pro ně byla, ale byli rádi, že konečně nějaké dítě mají.

Edgar od narození měl po boku fenu jménem Mandlička, kterou doslova miloval a ona jeho také. Byli nerozluční přátelé a všude chodili společně. Edgar po pár letech dostal na starost jednu skupinku štěňat, aby jim dal jména a vycvičil je, a tak s nimi trávil hodně času. Bohužel se stala jedna tragédie a Edgar kvůli tomu měl na starosti všechny jejich čtyřnohé přátele. Bylo toho na něj moc a tak postupem času tam přijížděl jeho strýc Claude (Garův bratr), aby jim alespoň nějak pomohl.

Edgarovi se od první chvíle jeho strýc nelíbil a vždy mu přišlo, že sem nejezdí, aby pomohl, ale kvůli něčemu jinému a chtěl to všechno zjistit. Bohužel čím více odkrývá tajemství, tím více se dostává do nebezpečí. Nejvíce se bojí o svou mamku Trudy a o celou jejich smečku psů. Odkryje to velké tajemství anebo se kvůli bezpečí Trudy a psů na vše vykašle? Skončí příběh šťastným koncem anebo tím nejhorším způsobem jaký kdy může být? Je strýc opravdu tak zlý, že by udělal něco svým příbuzným?…

Obálka je neskutečná co myslíte? Nebýt jí, tak si knihy mamka prý ani nevšimne, což o něčem také vypovídá. Neumím si představit jinačí obálku než je tato. Skvěle se jim povedla a musím říct, že i originální obálka je hezká a nemohu si vybrat, která je nejhezčí. To nádherné rozkvetlé pole, kluk, který se tam prochází se psem, a v dálce ta usedlost no neznám hezčí obálku, která by se k tomuto příběhu více hodila. Zdá se mi, že i nějaké prvky jsou malované nevím, jestli je to klam anebo si někdo udělal takovou práci, že to namaloval. Prostě jsem z obálky hodně unešená.

Jak jste mohli zjistit v prvním odstavci této recenze, tak kniha se mi moc líbila. Mám ráda, když se příběh vypráví od samotného narození hlavního hrdiny a tak tím dostala knížka jedno významné plus u mě. Od začátku se mi kniha četla velice hladce, neztrácela jsem se u postav a nemusela přemýšlet u různých vět. Moc se mi líbilo, jak autor měl vše tak skvěle vymyšlené a jak popisoval různé věci, které dělali ti psy. Bohužel mám tu jedno mínus, kvůli kterému musím dát jednu hvězdičku dolů a to je prostředek knihy. Nebudu psát, co se tam stalo jen, že se příběh strašně táhl asi nějakých sto stran, a když jsem těch sto stran dočetla, tak jsem si říkala: „To nemuselo být vůbec tak dlouhé, proč to nezkrátil?“ Tak jestli knihu budete číst, pozor na tyto zdlouhavé stránky, jinak nemám žádné výhrady. Posledních sto dvacet stran bylo asi nejvíce nabytích a vy jste se chtěli hned dozvědět, jak to skončí. U konce jsem brečela jak malá želva…

Edgara jsem si nehorázně zamilovala jeho vztah k mamce k tátovy a nakonec vztah k jeho čtyřnohým přátelům, tady opravdu vidíte, že pes je nejlepší přítel člověka. Trudy mě občas hodně štvala kvůli tomu, že někdy nevěřila svému synovi a spíše Claudovi, jinak byla hrozně milá. Co se týče strýce Clauda, tak toho jsem chtěla od první chvíle přes stránky knih zabít. Co si tam všechno dovolil no nehoráznost takového pokryteckého a zlého člověka bych určitě nechtěla v životě potkat. Také tu chci napsat Mandličku a psíka Všetečku, které jsem si také moc oblíbila a doufala jsem, že se jim nic hrozného nestane.

Určitě si knihu v Levných knihách kupte tedy, jestli ji tam ještě mají. Moc ji doporučuji hlavně lidem, kteří mají rádi psy, ale i lidem, který mají rádi příběhy od samého narození hlavního hrdiny. Už se těším, že si ji někdy znovu přečtu, jen asi přeskočím v půlce té knihy těch sto stránek. Žasla jsem u některých scén se psy a brečela hlavně ke konci, kdy jsem nevěděla, jak to vlastně skončí, jestli šťastně anebo nějak jinak. Knihu určitě doporučuji.

David Wroblewski vyrostl ve venkovské oblasti Wisconsinu nedaleko národního parku Chequamegon, kde se odehrává Příběh Edgara Sawtella. Získal magisterský titul v oboru tvůrčí psaní. V současné době žije v Coloradu se svou partnerkou, spisovatelkou Kimberly McClintockovou.

Originální název: The story of Edgar Sawtelle
Počet stran: 532
Přeložil: Martina Knápková