TAG - Já knižní recenzent

17. 6. 2016


Na blogu Wallet of infinity jsem zahlédla skvělý TAG a hned jsem si řekla, ten musím udělat, protože jsem ho ještě nikde neviděla a přijde mi hodně zajímaví. Do tohoto dne jsem sice viděla už spoustu článků s tímto tagem, ale stále mě nepřestává bavit je číst, vždy jsem spíše ráda, že si mohu přečíst článek zase u někoho jiného. Někde jsem se i na mé poměry dost rozepsala, tak snad se budete bavit.

1. Kolik recenzí měsíčně vydáš?
Já se snažím vydat alespoň tři recenze měsíčně, ale poslední dobou mi to nějak nejde a publikuji pouze dvě. To ale neznamená, že mě psaní recenzí nebaví, ale spíše naopak. Vždy vydávám recenze o víkendu, přijde mi to jako nejlepší čas v tom týdnu.

2. Píšeš recenzi hned po dočtení knihy (dokoukání filmu, použití výrobku...), nebo ji necháváš uležet?
No jak se to vezme. Po dočtení vždy hned ten den (jestli tedy nedočtu knihu v noci, to pak hned ten další) píšu svou anotaci na knihu, protože to mám čerstvě v hlavě a nemusím nikde hledat co se tam vůbec dělo jak se postavy jmenovaly atd... To tedy píšu hned po dočtení. Následně vždy v pátek nebo ten den kdy recenzi vydám, píši samotné pocity z knihy a také ten den fotím knihu do té recenze. Takže když mám třeba tři anotace u třech knih napsané, tak každou recenzi vydám podle toho, jakou knihu jsem dočetla dříve, aby se nestalo, že tam budu mít nějakou nedopsanou recenzi půl roku.

4. Co ve tvé recenzi určitě nesmí chybět?
Na sto procent vlastní anotace, protože mám moc ráda, když si u ostatních knižních blogerů můžu přečíst jejich anotaci a hlavně je to lepší než zkopírovaná anotace z internetu, protože většinou vám toho moc neprozradí. Je jasné, že do anotace nebudu psát spojler, ale snad chápete, že když někdo napíše anotaci podle sebe, tak tam zahrne něco více a tak vám nastíní příběh ještě lépe. Také nesmí chybět hlavička recenze tím myslím ten první odstavec, který si přečtete, když zahlédnete mou recenzi. Tam občas píši, odkud jsem si knihu pořídila anebo jak jsem se k ní dostala, ale i trochu vás nalákám na čtení dál hlavně, když to utnu takto: Nakonec to bylo…
Také samotné pocity z knihy, názor na obálku, vlastní fotečky a hvězdičkové hodnocení.

5. Jak dlouho ti trvá, než ji napíšeš?
No když nepočítám psaní anotace ten den, kdy knihu dočtu, tak tři hodinky. Než všechno sesmolím své pocity, dojmy a hlavně než najdu to pravé místo na focení knihy, než knihu vyfotím, než ji nějakým způsobem upravím, aby nebyla na šikmo, než dám fotky do notebooku, než je hodím do recenze, než recenzi upravím, aby byly správně mezery atd… Mezitím se mi zasekne notebook, tudíž recenze nejde publikovat. A když už publikovat jde, tak to trvá občas hrozně dlouho. A to je asi vše pak tramtadadá a recenze je na blogu. Ale asi nejvíce času mi trvá sepsání pocitů, vždy si řeknu: „Jo paráda je to hotové“. Ale když si recenzi přečtu, tak tam najdu nějaký nesmyslný odstavec, který musím sesmolit znovu.

6. Píšeš spíš kladné nebo negativní recenze?
Spíše kladné, i když před nedávnem jsem publikovala jednu recenzi na knihu, která dostala ode mně jen jednu hvězdičku. Kladné recenze, ale píši častěji, protože si kupuji jen knihy, které mě zaujaly třeba u ostatních blogerů nebo mě samotnou anotace knihy tak uchvátila, že jsem si ji musela přečíst a recenze pak byla kladná.

7. Pověz nám o tvé první recenzi (a připoj odkaz!)
Ježíš to si ale vůbec nepamatuji musím se kouknout počkejte... Jé zrovna na tuto knihu jsem dělala recenzi? Má nejmilejší kniha, kterou jsem četla, nekecám už pětkrát, vždy když mám období přečíst něco romantického a je to Polibek pro Annu. Hodně mě překvapila délka té recenze a hlavně co jsem tam psala. Když se podívám na dnešní recenze tak vidím velký rozdíl (snad ho nevidím pouze já) Vůbec nechápu, jak jsem někoho mohla touto recenzí zaujmout, když je tak krátká a vlastně je tam pouze zkopírovaná anotace, kterou jsem ale nekopírovala způsobem ctrl-c/ ctrl-v, protože vždy mi formát písmenek zkazil celí vzhled recenze a tak jsem anotaci psala ručně. Vždy jsem se koukla na recenzi na internetu, zapamatovala jsem si pár slov, přešla na blog napsala těch pár slov a takto stále dokola. Také mě překvapilo, jak jsem na konci napsala: Doufám, že jste to přečetli (v recenzi s tvrdým y) až sem. Hned jsem si vzpomněla, že jsem si říkala, jak tu recenzi mám dlouhou a že ji nikdo až dokonce nedočte. No jo o dva roky mladší Lucinka.

8. Kterou tvoji recenzi bychom si měli přečíst a proč? (opět odkaz)
Tady nevím, co bych napsala, ale asi mě napadá recenze na knihu Pláč v poušti, protože tato kniha mě nehorázně překvapila a určitě ji budu doporučovat úplně všem i nadále. Přečtěte si mou recenzi a budete vědět proč.

9. Existuje naopak nějaká, za kterou se stydíš?
Do chvíle než přišla otázka číslo sedm, jsem si v hlavě říkala, že se za žádnou nestydím, ale teď je to jinak. Nechci psát, že se za tu recenzi stydím to vůbec jen je usměvavé celkové zpracování toho článku a mám na mysli Polibek pro Annu. Jinak stále si myslím, že když se za nějakou recenzi budu stydět, tak ji přece nevydám. Ale prostě ty první recenze jsou hodně vtipné.

10. Máš svoje osvědčené tipy, triky a rady pro ostatní, jak napsat dobrou recenzi?
Já se budu opakovat po skoro všech blogerech. Pište svůj názor a hlavně pište v období, kdy na psaní máte chuť. Pište pravdu. Neznamená, že když máte nějakou spolupráci a dostanete nějakou knihu, která se vám nakonec po dočtení nebude líbit, že ji v recenzi budete chválit až do nebe to prostě ne. Blogování není přece jen o spolupracích, vy to děláte hlavně kvůli tomu, abyste nějakou knihu doporučili svým čtenářům, tak jim prosím nelžete. Také prosím nekopírujte od ostatních blogerů jejich recenze není to hezké a nakonec vás stejně někdo odhalí. Jinak si dělejte recenze podle sebe najděte si vlastní styl a tím se řiďte, je jasné, že když píšete recenzi poprvé, tak se moc nepovede, ale stále budete přicházet na lepší a lepší nápady na recenze (jak je upravit, co tam nedávat atd...) a nakonec si najdete ten praví pro vás. JE TO JEN NA VÁS JAK SI TO UDĚLÁTE.


DOUFÁM, ŽE VÁS ČTENÍ TOHOTO TAGU BAVILO A ŽE SE TAKÉ PŘIDÁTE, MOC MĚ ZAJÍMAJÍ VAŠE ODPOVĚDI. JÁ JSEM SI PSANÍ UŽÍVALA A SNAD SE NAJDE I JINÝ TAG TAK SKVĚLÍ JAKO TENTO.


17 komentářů:

  1. Pěkný článek! Tento tag mám také už asi 3 týdny v konceptech, jen není kdy ho dopsat :( JSem ráda, že jsem se o tobě zase něco dozvěděla :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář! Určitě ho co nejdříve publikuj jsem zvědavá. :D

      Vymazat
    2. Ty nemáš zač a já děkuju! :D

      Vymazat
  2. Tento tag je naozaj super, dúfam, že si tiež niekedy nájdem čas a zapojím sa :-) Je fakt, že každý píše recenzie podľa seba, ale je dôležité ako si sama napísala mať tam ten svoj názor a pohľad na knihu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je opravdu super a psaní jsem si moc užila (jak píši v článku). Doufám, že se teda zapojíš. :)

      Vymazat
  3. Ahoj, jsem moc ráda, že ses zapojila! :) Je vidět, že svým recenzím věnujeś velkou péči :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zase moc ráda, že jsi ho napsala :D Na recenzích si opravdu dávám záležet, tak jsem ráda, že to de vidět. :)

      Vymazat
  4. Zajímavý tag a zajímavé odpovědi. :-) super

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherný TAG Já se snad taky někdy tomu už dokopu :)
    bilbovy-knihy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Doporučuji dávat pozor na pravopisné chyby, už hned první odstavec mě dokázal odradit od dočítání článku svými do očí bijícími chybami.

    OdpovědětVymazat
  7. Tag jsem před časem také na jednom blogu objevila, takže se určitě chystám na sepsání :) Moc pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat

Mockrát děkuji za přečtení tohoto článku ♥