Poslední kapitán - Francis Scott Fitzgerald

13. 5. 2019


Příběh unikající lásky a oslnivých ambicí stoupá k vypjatě dramatickým výšinám a propadá se do hloubek až k základům lidské existence. Rozechvělá naděje a černé zoufalství přesouvají v překvapivých momentech úhel vyprávění a vyostřují kontrasty mezi postavami. Osoba empatického, mimořádně schopného filmového producenta řídícího svoje studio jako továrnu na sny, který ovšem tuší blížící se tragédii, ale skrývá svoje obavy, se na nejpůsobivějších místech snad až vzpírá autorovým záměrům. V těchto okamžicích se jeho hrdinové propadají do nejistot a zmatků, aby pak v nich vášnivě setrvávali. Kniha je plná života a nám tolik blízká možná i proto, že ji autor nestačil formálně dokončit. 

Abych pravdu řekla, tak víc jak tři hvězdičky z pěti dát rozhodně nemohu, už i tak si myslím, že tři jsou až až. Bohužel za mě opravdu ne. Je možná pravda, že já jsem v příběhu nenašla to, co se tam skrývalo anebo jsem to prostě nepochopila. 

Na knihu jsem se celkem hodně těšila, po úspěchu u Velkého Gatsbyho, ale musím přiznat, že to bylo i o krapet horší, než kniha Věnujte mi valčík od manželky tohoto světově známého autora. Je mi hrozně líto, že pro mě tato kniha nic neznamenala i tak tomu dám zase několik let čas a ráda se k ní vrátím s tím, že snad už najdu tu pointu, která se tam skrývá a kterou jsem tam teď nenašla. 
Od začátku jsem byla ráda, že se to zase čte hodně svižně, a tak jsem knížku měla přečtenou za chvilku. Celkově má něco málo přes 213 stran, a tak se nejedná o titul, který by vám zabral několik dní. 

Bohužel asi ta čtivá stránka je to jediné ze dvou pozitivních věcí této knihy (další je u skvělé obálky). Hned jak jsem přečetla první dvě stránky, tak jsem věděla, že jsem narazila na problém a to takový, že autor ihned na nás vychrlil hodně jmen a já jsem se v tom i nadále ztrácela, byť jsem si nějaké odstavce četla klidně i třikrát. Ani u konce jsem neměla přesně srovnané všechny postavy, a to je asi i ten kámen úrazu, proč jsem v knize nenašla to, co tam má být. Více jsem se strachovala, že si nějaké postavy zaměním místo toho abych si pořádně četla to nejdůležitější, co tam bylo skryto. 

O malinko se to zlepšilo až ve druhé polovině knihy, kde jsem se i trochu dostávala do děje, ale stále tam byl ten otazník u postav, který mi tam i nadále dělal guláš. Když se na to kouknu zpětně, tak ani moc nevím co to za příběh měl být, je pravda, že anotace něco málo prozrazuje, ale ve mně to nic nezanechalo, a proto už ani nevím o čem byla v knize řeč.  

Příště se zkusím tolik neohlížet na postavy, ale hledat ve větách ten smysl tohoto příběhu, který se tam skrývá. Co mě ale bavilo nejvíc bylo asi posledních deset stran na konci, kde se jen spekuluje, jak příběh měl skončit, jelikož autor bohužel zemřel dříve, než mohl tuto knihu dopsat. Jediné, co zbylo byly zápisky, které zanechal. Body, jak by se měl příběh dále vyvíjet, a tak jsme se ve zkratce mohli dozvědět všechno do samotného konce, což bylo skvělé a jsem za to ráda. 

Tři hvězdičky jsou za krásnou obálku, čtivost a ten konec. To je vše! Nic víc nic míň. Budu jen doufat, že za pár let si ji přečtu znovu a najdu tam ten skrytý význam, který jsem bohužel tentokrát nenašla. Stále u mě vede Velký Gatsby! Tohle zatím NE! 

MÁTE V PLÁNU SI TUTO KNIHU PŘEČÍST? NEBO JSTE JI UŽ ČETLI?


Mockrát děkuji nakladatelství Leda za tuto knihu, kterou si můžete zakoupit zde.

Výsledek obrázku pro leda logo nakladatel

6 komentářů:

  1. Mně trochu dělal problém i Gatsby, co se týče stylu psaní a pochopení, co se nám autor snaží říct. Poslední kapitán má úžasnou obálku ♥ Někdy bych ho chtěla zkusit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velký Gatsby je za mě lépe napsaný než tato kniha bohužel :( Doufám, že se ti bude líbit vice než mně. Mockrát děkuji za komentář a přeji krásný víkend ❤️

      Vymazat
  2. Knižka vyzerá zaujímavo, ale tiež mi prekáža, keď čitateľ stráca prehľad o jednotlivých postavách. :/

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady jsem měla velký problém. U Velkého Gatsbyho jsem že začátku měla tentýž problém, ale pak už to bylo ok a já se mohla naplno začíst, ale tady to nešlo a nešlo :(
      Moc děkuji za komentář a přeji hezký slunečný víkend! ❤️

      Vymazat
  3. Nejmenuje se to v jiném překladu Poslední magnát? Knihu jsem nečetla, ale asi bych se do ní bála pouštět, Fitzgeralda mám ráda, tak se mi nechce o něm měnit mínění. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá to že ano! :) Přišlo mi divné, že když je kniha starší, tak nikde k ní nevidím skoro žádné hodnocení, tak už to chápu ♥ Za mě stále vede Velký Gatsby ♥ Mockrát děkuji za komentář a přeji krásný zbytek úterý ♥

      Vymazat

Mockrát děkuji za přečtení tohoto článku ♥