JE-LI TOTO ČLOVĚK - PRIMO LEVI // SKUTEČNÝ PŘÍBĚH O PŘEŽITÍ V KONCENTRAČNÍM TÁBOŘE

7. 7. 2019


Čtyřiadvacetiletý chemik Primo Levi byl roku 1944 deportován do koncentračního tábora v Osvětimi. Ve své prvotní knize, kterou postupně začal psát po druhé světové válce poukazuje na hrůzné věci té doby. Jsme zvyklí číst o nelidském chování esesáků nebo táborových kápů, tady se ale spíše dozvídáme o mnohdy zlém chováním samotných vězňů. Jak krutí umí být navzájem mezi sebou. 

Primo Levi věděl, že buď tu za pár dní zahyne anebo bude mít velké štěstí a přežije, jen nevěděl, kdy se toho osudného dne dočká.  

  ...infin che un giorno senso non avrá piú dire: domani.
... až jednoho dne přestane už mít smysl říkat zítra.

Je hodně těžké napsat anotaci k této knize, abych vám vše hned nepověděla, a tak si myslím, že takový úvod do příběhu bude stačit. 
Už teď je vám všem rozhodně jasné, že měl to štěstí a přežil, ale i tak si toto skvělé dílo přečtěte abyste věděli za jakých podmínek přežil, jelikož měl opravdu velké štěstí.  
Je smutné, že ten, kdo v ten den věřil, že přežije nakonec nepřežil.  
  
Knihu jsem hltala stránku za stránkou a nějakým způsobem jsem si ji chtěla šetřit, ale samozřejmě to nešlo. Najednou jsem byla na konci, kdy jsem nutně potřebovala kapesník. Nějak se ve mě ty pocity nahromadily a potřebovaly jít ven.  

Za tento rok jsem zatím nečetla knihu, která by toho tolik ve mě zanechala a o které bych přemýšlela ještě teď a tuším, že tento stav bude u mě ještě několik dní trvat. Rozhodně se na konci roku objeví v článku nejlepších přečtených knih za celý rok a zatím ji mám na první příčce. 

Häftling: naučil jsem se, že jsem häftling. Jmenuji se 174517, pokřtili nás a až do konce života budeme mít na levé ruce vytetované znamení.

Jestli čtete můj blog už nějaký ten rok tak víte, že miluji tyto pravdivé příběhy o druhé světové válce a všech hrůzostrašných věcech, které se v tomto období událi. Milovat je asi zvláštní slovo, ale vy určitě víte, jak to myslím.  

Díky této knize jsem se mohla dozvědět ještě něco víc, co jsem vůbec nevěděla a jsem za to hodně ráda. Autor Primo Levi se mi jako člověk hodně líbil a o to více je mi smutno, že už mezi námi není a také doteď nemohu uvěřit za jakých okolností zemřel. Byl to neskutečně přátelský, dobrosrdečný, a hlavně chytrý muž, který v tom koncentračním táboře hodně přemýšlel a nedával ihned flintu do žita. Byl hodně pracovitý a neutápěl se ve špatné náladě ani ničím podobným. Prostě jen věřil, a hlavně držel vždy hlavu zpříma ne jako ostatní, kteří chodili s hlavou skloněnou a nikoho si nevšímali. Jak on sám říká, díky tomu mohl zjistit co se smí a co ne. Věděl, že se nesmí nikdy na nic ptát jinak to dopadne špatně věděl, na koho se má obracet a komu může věřit. 
  
Tato kniha ve mě zanechala toho tolik, že se z toho ani pořádně nemohu vypsat. Pořád jí mám v hlavě, a to je přece jen velký důkaz toho, že je to naprosto skvělý příběh, který stojí za přečtení. Hlavně když si jako já rádi počtete něco více o tomto období. Rozhodně o této knize ode mě nečtete naposled. Budu ji i nadále doporučovat všem! ROZHODNĚ SI JI PŘEČTĚTE A POCHOPÍTE MÉ POCITY Z NÍ! Jsem moc ráda, že byla tato knížka znovu vydaná v tak skvělé obálce, která se k ní naprosto hodí. DOPORUČUJI!!! 

MÁTE V PLÁNU SI TUTO KNIHU PŘEČÍST?


Mockrát děkuji nakladatelství Leda za tuto knihu, kterou si můžete zakoupit zde.

Výsledek obrázku pro leda logo nakladatel

2 komentáře:

  1. Já asi v budoucnu budu potřebovat číst knihy na povzbuzení, takže si dám od žánru holocaust pauzu. Nicméně kniha to musí být určitě silná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano to je! Až ale budeš mít zase chuť na tuto tématiku, tak ti knihu můžu jen a jen doporučit a pak napiš jak se ti líbila :D
      Mockrát děkuji za tvůj další komentář a přeji krásný den ♥♥♥

      Vymazat

Mockrát děkuji za přečtení tohoto článku ♥