Vypravěčka - recenze

30. 5. 2015

Vypravěčku jsem si přála už delší dobu, a když přišly vánoce, tak jsem ji konečně držela v ruce a nemohla uvěřit, že si ji mohu konečně přečíst. Autorkou Vypravěčky je Jodi Picoultová, která napsala také knihu Je to i můj život, která byla následně zfilmovaná a za kterou dostala ocenění Yalsa book Awards 2005.

 
















Kniha má několik dějových linií. Ta první (současnost)se týká Sage pětadvacetileté pekařky, která chodí kvůli smrti své matky na skupinovou terapii, kde se seznámí s pětadevadesátiletým Josefem. Oba dva se spřátelí a Josef požádá Sage, aby mu pomohla spáchat asistovanou sebevraždu. Býval totiž příslušníkem SS a velitelem ženského tábora v Osvětimi. Podílel se na spoustě hnusných věcí a vražd. Sage se musí rozhodnout, jestli mu pomůže zemřít nebo ne.
Výsledek obrázku pro osvětim
Tím se dostáváme k další dějové lince a tou je příběh Josefa co prováděl, když byl v Osvětimi. Vypráví vše, na co si vzpomene i na nejmenší detaily a tak se Sage postupně dozvídá, jaké krutosti v té době dělal. Druhou linku příběhu sledujeme z pohledu Lea, mladého pracovníka na Ministerstvu spravedlnosti, jehož do Josefova příběhu Sage zasvětí, aby zjistila jeho pravost.
Leo a Sage se vydají k její babičce Mince, která přežila holokaust a tak jí Sage poprosí, aby vyprávěla svůj příběh, od toho jak se tam dostala po to, jak utekla. A tak začínáme číst o hrozných věcích v Osvětimi.

Myslím, že by si každý měl tuto knihu přečíst, protože to stojí za to a určitě se vám bude líbit. I když má Vypravěčka 510 stran, tak jsem ji četla jedenáct dní. A teď toho lituji, že jsem ten týden a něco neměla více času, protože bych tuto knihu zhltla za jedno možná dvě odpoledne.

I když celá kniha byla skvělá, tak se mi stejně nejvíce líbila část, kdy buď Josef, nebo Minka vyprávěly svůj příběh z Osvětimi. Bylo mi divně, když oni nemohly moc jíst a já měla zrovna svačinu.
Výsledek obrázku pro osvětimCo se týče obálky, tak ta se mi hodně líbí a je skvěle vymyšlená, jen mě tam štve to velké kolečko Světový Bestseller, které by tam vůbec nemuselo být. Klidně by stačilo, kdyby to napsaly nahoru na obálku, ale tak velké kolečko tam opravdu nemuseli dávat, ale to mě neštve jen u této knihy, ale i u ostatních.

Co mě překvapilo, když jsem Vypravěčku držela poprvé v rukou, tak ta tíha je jasné, že bude kniha o 510 stránkách vážit více než kniha o 300 stránkách, ale myslela jsem si, že zase tak těžká nebude. Kvůli tomu jsem ji nemohla ani tahat do školy a ani na praxi.

Určitě si tuto knihu přečtěte, protože si z této knihy určitě něco vezmete a budete si ji jako já pamatovat hodně dlouho. Už se těším, až si ji znovu někdy přečtu a budu znovu hltat tento skvělí příběh o druhé světové válce. Je jasné, že si také přečtu něco jiného od této autorky a jsem hodně zvědavá, jak se mi její knihy budou líbit, ale myslím si, že mě nezklamou.
Četla jsem už spoustu knih o druhé světové válce, které byly naprosto dokonalé, ale tato kniha je ze všech zatím nejlepší.



5/5


4 komentáře:

  1. Mně tahle kniha upřímně moc nesedla. Bylo to moc zvláštní, rozvláčné, roztěkané a překombinované, alespoň pro mě. A na téma Osvětim a podobně mám popravdě ráda o něco vážnější, pokud možno autobiografické knihy. :)

    hrbitov-meho-ja.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda, že ti nesedla. Mě se hodně líbila. :)

      Vymazat
  2. Zajímavá kniha, na kterou jsem už v knihkupectví několikrát koukala. Knih s podobným tématem teď vychází hodně a je těžké se pro některou rozhodnout. Minulost, Osvětim, plánování sebevraždy, to jsou složitá témata, která nelze brát na lehkou váhu a člověk než se pustí do čtení, musí se správně naladit. Obálka je moc pěkná a stejně jako tebe mě na těchto světových bestsellerech vytáčí ,,zlaté kolečko". :-)

    OdpovědětVymazat

Mockrát děkuji za přečtení tohoto článku ♥